Szegedi Vízmű Zrt.
Központ: 6720 Szeged, Tisza Lajos krt. 88.
Telefon: 06 (62) 55-88-55 Fax: 06 (62) 55-88-00
e-mail: vizmu@szegedivizmu.hu
Ügyfélszolgálati Iroda
6720 Szeged, Tisza Lajos krt. 88.
Telefon: 06 (62) 55-88-55
e-mail: ugyfel@szegedivizmu.hu
Vízmérőállás bejelentés
– Telefonon: 06 (62) 55-88-55
– Zöld számon: 06 (80) 82-24-44
– Honlapon keresztül: www.szegedivizmu.hu
Szegedi Vízmű Ügyfélszolgálat néven letölthető mobilapplikáción keresztül:
– androidos készülékre: letöltés
– iOS készülékre: letöltés
Elektronikus szolgáltatásaink
– e-számla küldés (előzetes regisztrációt követően)
– e-ügyfélszolgálat (www.szegedivizmu.hu)
– Ügyfél kapun keresztüli adatközlés (www.magyarorszag.hu)
Az ügyfeleknek az Ügyfélkapun keresztül lehetőségük van a feltöltött nyomtatványok kitöltésére, illetve a Társaságunk felé elektronikus üzenetet küldeni.
Szegedi Vízmű Ügyfélszolgálat néven letölthető mobilapplikáción keresztül:
– androidos készülékre: letöltés
– iOS készülékre: letöltés
Hibabejelentés
A szolgáltatással kapcsolatban észlelt meghibásodásokat, üzemzavarokat, egyéb rendellenességeket a nap 24 órájában az alábbi módon lehet bejelenteni:
– Telefon: 06 (62) 42-01-55; 06 (80) 82-88-82 (zöld szám)
– Fax: 06 (62) 55-47-49, 06 (62) 55-88-00
– e-mail: kozerdeku@szegedivizmu.hu és a vizmu@szegedivizmu.hu
– Személyesen munka/ügyfélfogadási időben:
– A diszpécserszolgálaton a Szeged, Kátay u. 21. sz. alatti telephelyen
– A víziközmű-szolgáltató ügyfélszolgálatán, Szeged, Tisza Lajos körút 88.
– Levélben: a Szegedi Vízmű Zrt. 6701 Szeged, Pf.: 104 címen
Mellékvízmérők műszaki átvételének időpont egyeztetése: ügyfélfogadási időben személyesen, vagy telefonon a 06 (62) 55-88-55 számon.
Műszaki hibabejelentés éjjel - nappal: 06 (62) 42-01-55; 06 (80) 82-88-82 (zöld szám)
Hétfő: | 8:00 - 16:00 |
---|---|
Kedd: | 8:00 - 15:00 |
Szerda: | 8:00 - 20:00 |
Csütörtök: | 8:00 - 15:00 |
Péntek: | 8:00 - 14:00 |
Hétfő: | 8:00 - 16:00 |
---|---|
Kedd: | 8:00 - 15:00 |
Szerda: | 8:00 - 20:00 |
Csütörtök: | 8:00 - 15:00 |
Péntek: | 8:00 - 14:00 |
Hétfő: | 8:00 - 16:00 |
---|---|
Kedd: | 8:00 - 15:00 |
Szerda: | 8:00 - 16:00 |
Csütörtök: | 8:00 - 15:00 |
Péntek: | 8:00 - 14:00 |
A különböző fizetési módok esetén a számlakiegyenlítések azon a napon teljesülnek, amikor a befizetett pénzösszegek a szolgáltató bankszámláján, pénztár számláján megjelennek. A víziközmű-szolgáltatónak a számla felhasználó felé történő eljuttatásáról oly módon kell gondoskodni, hogy a számla kiegyenlítésére a felhasználónak a kézhezvételtől legalább 8 nap rendelkezésre álljon.
A felhasználó a számlát, a szolgáltatóval kötött közszolgáltatási szerződésben meghatározott feltételekkel, a számlán feltüntetett fizetési határidőre pontosan köteles kiegyenlíteni. A számlán feltüntetett fizetési határidő azt az időpontot jelöli, amikorra a szolgáltató bankszámlájára, pénztárába be kell érkezzen a számlán feltüntetett fizetendő összeg.
2019. január 01. napjától kezdődően az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 114. §-ban megjelölt, pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett felhasználói körben a csekkes díjfizetési forma megszüntetésre került. A fenti időpontot követően a nem lakossági felhasználóknak kibocsátott, a kibocsátás dátumától eltérő fizetési határidővel rendelkező számlák fizetési módja „átutalás” megnevezéssel szerepel a számlán.
Bármely fizetési mód esetén a számla kiegyenlítésének napja a szolgáltató bankszámlájára történő jóváírás, ill. a szolgáltató pénztárába történő készpénzes befizetés napja.
Felhasználó fizetési határidőt meghaladó teljesítése késedelmes fizetésnek minősül, és késedelmi kamatfizetési kötelezettséget, valamint nem lakossági felhasználók esetében behajtási költségátalány fizetési kötelezettséget von maga után.
Ügyfélszolgálati irodánkon személyesen, a személyazonosságuk igazolását követően, vagy e-ügyfélszolgálati felületen keresztül kérhetnek igazolást felhasználóink a fogyasztási adataikról, befizetéseikről, tartozásukról, folyószámla egyenlegükről.
Igazolások kiállítására tulajdonos, vagy bérlő változásakor, ill. hivatalos szervekkel való ügyintézés során lehet szükség.
Abban az esetben, ha elveszik, vagy sérül az eredeti számla, lehetőség van hivatalos számlamásolat kérésére (pl. könyveléshez), ill. lehetőség van e-ügyfélszolgálati feleületen a számla letöltésére.
Szegedi Vízmű Ügyfélszolgálat néven letölthető mobilapplikáción keresztül:
– androidos készülékre: letöltés
– iOS készülékre: letöltés
– Mérésen alapuló locsolási mellékvízmérő:
Amennyiben egy felhasználónk már szereltetett fel locsolási mellékmérőt, akkor neki az igénybejelentő és a megállapodás kitöltésével és beadásával kell kezdeményeznie, hogy adott évben is igénybe kívánja venni ezt a szolgáltatást. Az e célra szolgáló nyomtatványok letölthetőek a honlapunkról, illetve az Ügyfélszolgálati Irodánkon is kérhetőek. A nyomtatványokat 2 példányban kell kitölteni és levélben, elektronikus levélben beküldeni, vagy személyesen rendelkezésre bocsátani Ügyfélszolgálati irodánkon.
A bejelentés alapján a Szegedi Vízmű munkatársa helyszíni szemlével, műszaki átvétellel ellenőrzi a korábban felszerelt mérőt, rögzítik annak adatait annak érdekében, hogy az igénybejelentés alapján határozott időre szóló szerződéses jogviszony létesüljön a kedvezmény igénybevétele érdekében. A locsolási mérő a műszaki átvétel időpontjával kerül nyilvántartásba vételre, annak időpontját követően a bekötési vízmérőre történő mérőállás közlés időpontjával egyidőben kerülhet sor mérőállás bejelentésére. A kedvezményt minden évben igényelni szükséges, annak együttes feltételeinek biztosítása mellett. Amennyiben a kedvezmény biztosításának együttes feltételei nem teljesülnek, a felhasználó a szolgáltatói leolvasás, ellenőrzés végrehajtása érdekében nem működik együtt, a szolgáltató a határozott időre szóló megállapodást felmondhatja.
Akik először kívánják igénybe venni a locsolási kedvezményt, azoknak a felhasználóinknak írásos kérelmet kell benyújtaniuk, melyet az erre rendszeresített formanyomtatványon az Ügyfélszolgálati Irodában személyesen tehetnek meg. A kérelemhez csatolni kell a műszaki terveket, valamint a műszaki leírást is. Célszerű az ügyintézés előtt telefonon tájékoztatást kérni az ügyfélszolgálati munkatársainktól (Tel.: 55-88-55), illetve honlapunkon is találnak részletesebb tájékoztatást a témával kapcsolatban.
A szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos részletes tájékoztató a Letölthető anyagok között olvasható.
– %-os locsolási kedvezmény:
A Szegedi Vízmű Zrt. a locsolási célú %-os locsolási kedvezményt 5 hónapra (május 1-től szeptember 30-ig) biztosítja azon lakossági felhasználók részére, akik kertes ingatlanon, nyaralón, üdülőn víz- és szennyvízelvezetési szolgáltatást vesznek igénybe és nem rendelkeznek locsolási mellékvízmérővel, nincs az ingatlanon egyéb méretlen vízvételezési lehetőségük és igazolhatóan rendelkeznek öntözhető területtel vagy meghatározott mértékű állatállománnyal.
A kedvezmény előzetes kérelemre, a szolgáltató elbírálása alapján érvényesíthető: a bekötési mérőn mért ivóvíz felhasználás 10 %-a után nem kell szennyvízelvezetési díjat fizetni.
A szolgáltatás igénybevételének feltételei a Letölthető anyagok között tekinthető meg.
Ha fizetési felszólítót kapott tőlünk felhasználónk, abban az esetben lehetőség van a felszólításban szereplő egyenleg személyesen, telefonon vagy elektronikus levélben történő egyeztetésére.
Amennyiben egyéb kérdése lenne a felszólítóval kapcsolatosan, vagy nem ért egyet a felszólításban szereplő adatokkal, akkor személyes ügyintézés során tud egyeztetni munkatársainkkal.
Jogi, vagy vízkorlátozás alá helyezett ügyek ügyintézése kizárólag csak személyesen történhet.
Fizetési kedvezmény
A fizetési kedvezmény (részletfizetés, fizetési haladék) jogszabályi rendelkezés alapján vagy a szolgáltató részéről indokolt esetben biztosítható fizetést könnyítő lehetőség, mely a felhasználót a késedelmes fizetésből adódó kamat megfizetése alól nem mentesíti (kivéve védendő felhasználó). Fizetési kedvezmény a felhasználó kérelmére biztosítható.
Többhavi fogyasztás kiszámlázása esetén az esedékesség meghatározása során biztosítani kell, hogy a felhasználó a számlában szereplő összeget annyi havi részletben fizethesse meg, ahány havi fogyasztást a számla tartalmaz. Amennyiben a felhasználó/elkülönített vízhasználó a díjfizetési kötelezettségének a számlán feltüntetett határidőben nem tett eleget vagy nem tud eleget tenni, úgy részletes indoklással ellátott írásbeli kérelemmel fordulhat a szolgáltatóhoz. A szolgáltató a kérelem mérlegelését követően a kérelmezővel részletfizetési megállapodást köthet.
A kérelem elbírálásáról a szolgáltató írásban értesíti a kérelmezőt. Indokolt esetben felhasználó/elkülönített vízhasználó tartozásának kifizetésére fizetési haladék biztosítását kérheti. A felhasználó a számára biztosított részletfizetésnek a felek megállapodásában rögzített feltételek (összeg, esedékesség) pontos betartásával, a mindenkor esedékes számlák határidőre történő kiegyenlítése mellett köteles eleget tenni. Amennyiben a felhasználó bármely részlet határidőre történő befizetését elmulasztja, a fennmaradó tartozás azonnal egy összegben válik esedékessé a költségekkel és késedelmi kamatokkal együtt, illetve a felhasználó újabb részletfizetési kérelme automatikusan elutasításra kerül. A késedelmi kamat utólag, a befizetéseket követően kerül felszámításra a már teljesített összegek után.
A bekötési vízmérős közüzemi szerződéses ajánlatot postai úton küldjük ki felhasználóinknak, 2 példányban, 1 példányt kérünk aláírva visszaküldeni, de személyesen is behozhatják ügyfélszolgálatunkra. Amennyiben a szerződés elveszik, vagy megsérül, személyesen, elektronikus levélben vagy telefonon van lehetőség másolat kérésére.
Mellékszolgáltatási Szerződéses ajánlatot 3 pld-ban készül. A Mellékszolgáltatási szerződés a bekötési vízmérőhöz kapcsolódó, három fél között köttetendő dokumentum, amelyet mindhárom félnek (elkülönült felhasználó, bekötési vízmérő szerinti felhasználó vagy annak képviselője és a szolgáltató) aláírásával el kell látnia. A szerződéses ajánlat megküldésére a víziközmű-szolgáltatót a 2011. évi CCIX. törvény és ennek egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 58/2013. (II.27.) Kormányrendelet kötelezi. A Mellékszolgáltatási szerződéses jogviszony ráutaló magatartással nem jön létre. Amennyiben a szerződést nem írja alá, nem küldi vissza, vagy nem a jogosult által történik a szerződés aláírásra, a szerződéses jogviszony nem jön létre, ezért a felhasználási helyére Társaságunk nem számlázhat.
A víziközmű-szolgáltatás a felhasználó írásos kérésére legfeljebb 1 év időtartamra szüneteltethető. A szüneteltetés teljesítéséhez az alábbi feltételek együttes fennállása szükséges:
– a felhasználó írásos kérelme a víziközmű-szolgáltatás szüneteltetéséről (kérelem/nyilatkozat formátuma az ügyfélszolgálati irodán elérhető),
– a víziközmű-szolgáltatás szüneteltetési költségének megfizetése,
– a tulajdonosi hozzájárulás, ha a felhasználó/kérelmező nem az ingatlan tulajdonosa,
– a felhasználási helyre vonatkozólag legyen aláírt közüzemi szerződés,
– a felhasználó/kérelmezőnek ne legyen lejárt határidejű díjtartozása.
A felhasználói nyilatkozat érvényessége az ideiglenes szüneteltetés tényleges végrehajtását követő 1 év.
A felhasználó által megrendelt víziközmű-szolgáltatás szüneteltetés munkáit a szolgáltató a megrendeléstől számított 15 napon belül, a felhasználóval egyeztetett időpontban végzi el.
A lezárás időpontját követően a víziközmű-szolgáltató a felhasználó részére közüzemi szolgáltatási díjat és alapdíjat nem számláz.
A víziközmű-szolgáltató a felhasználó által kezdeményezett szüneteltetés idején jogosult a felhasználási helyen ellenőrzést végezni.
A szüneteltetés meghosszabbítására a felhasználó írásos igénybejelentése alapján illetve a helyszíni ellenőrzést követően van lehetőség.
A víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény, és annak egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 58/2013.(II.27.) Kormányrendelet szerint a mellékszolgáltatási szerződés alapjául szolgáló mellékvízmérő cseréjéről, hitelesítéséről a felhasználó saját költségére köteles gondoskodni. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal, Mérésügyről szóló 127/1991.(X.9.) Kormányrendelete kimondja, hogy a mellékvízmérő hitelessége 8 év, ha a víziközmű-szolgáltató arra számlát készít. A szerződés a mellékvízmérő hitelesség lejárta évének utolsó napján megszűnik, amennyiben annak cseréjére nem kerül sor. Tájékoztatjuk, hogy a vízmérő hitelességre a tárgyévre vonatkozik, ezért az adott évben lecserélt mérő – függetlenül a csere időpontjától – 8 évig hiteles.
A hitelességi idő lejártáról Társaságunk is értesíti felhasználóit, mellékeli a cserével kapcsolatos tudnivalókat. A mellékvízmérő cseréjével, műszaki átvételével kapcsolatosan személyesen vagy telefonon (06 (62) 55-88-55) egyeztethet munkatársunkkal. Amennyiben Társaságunkat vagy annak alvállalkozóját bízza meg a vízmérő cseréjével, a megbeszélt időben a szakembere rövid idő alatt beszereli az új vízmérőt, felveszi az adatokat, átveszi a mérőt és így biztosított a folyamatos számlázás.
Természetesen minden felhasználó maga döntheti el, hogy kivel végezteti el lejárt hitelességű vízmérőjének cseréjét, azonban a legegyszerűbb megoldás, ha a cserét szakembereinkre bízza, hiszen akkor a csere és a műszaki átvétel egyszerre megtörténik.
A csere megrendelése esetén kérjük, hogy
– a lakásba való bejutást, a mérőkhöz való hozzáférést az egyeztetett időpontban szíveskedjenek biztosítani.
– ellenőrizzék a vízmérők előtti elzáró szerelvények állapotát, és ha rendellenességet tapasztalnak, jelezzék a megadott telefonszámon.
Víz-, szennyvíz- csapadékvíz bekötések létesítésekor, áthelyezésekor, megszüntetésekor, valamint mellékvízmérő felszerelésekor az ezekre vonatkozó terveket be kell adni hozzájárulás kiadása céljából a Szegedi Vízműhöz, ahol szakembereink átvizsgálják ezeket a terveket, kérelmeket, hogy megfelelnek-e a vonatkozó előírásoknak. Amennyiben szükséges, hiánypótlást kérnek. A terveket személyesen adhatják át felhasználóink az ügyfélszolgálat erre szakosodott ügyintézőinek: ezt megteheti az ingatlan/lakás tulajdonosa és/vagy a tervek készítője. Amennyiben a tervező adja be a terveket, úgy részéről meghatalmazásra is szükség van az ingatlan tulajdonosától. Célszerű az ügyintézés előtt telefonon tájékoztatást kérni az ügyfélszolgálati munkatársainktól (Tel.: 55-88-55).
Nem lakossági felhasználók esetében a tervek jóváhagyását és a közműfejlesztési hozzájárulás megfizetését követően kerül sor a hozzájárulás kiadására.
Víz-, szennyvíz- csapadékvíz bekötést Társaságunk végezhet, valamint az 58/2013. (II.27.) Kormányrendelet 55/B. § (1) bekezdése, és a 86. § (1) bekezdése szerinti vállalkozó és személy.
Amennyiben a kivitelezési munkát Társaságunkkal kívánják elvégeztetni, úgy a kivitelezésről előzetes árajánlatot adunk, melynek díját a munka elvégzését megelőzően kell előlegszerűen befizetni, s a befizetést igazoló dokumentumok bemutatását (illetve átutalás esetében a banki igazolás megérkezését) követően végzik el szakembereink a kivitelezést.
Az egységes elektronikus közműnyilvántartásról szóló 324/2013. (VIII. 29.) Korm. rendelet és a módosításáról szóló 117/2018. (VII. 2.) Korm. rendelet alapján 2017. július 1.-ét követően közműnyilatkozatot csak az E-közmű rendszeren keresztül adunk.
Az e-közmű rendszeren elérhető adatszolgáltatáson túl, un. plusz adatszolgáltatást nyújtunk, amennyiben a tervező és/vagy kérelmező igényli. Ezeket az adatokat csak írásos megkeresésre, e-mailben dwg és pdf formátumban (igény szerint) adjuk meg.
Hosszan elnyúló vonalas létesítmények tervezéséhez papír és digitális formátumban:
A felhasználó érdeke is a jogviszony rögzítése
Társaságunkat, a Szegedi Vízmű Zrt-t az 58/2013 (II.27.) Kormányrendelet kötelezi a közszolgáltatási szerződések megküldésére és megkötésére a felhasználóival. Ez a szerződés pontosan rögzíti a felek vízszolgáltatással, szennyvíz- és csapadékvíz elvezetéssel kapcsolatos jogait és kötelezettségeit.
A szerződés a bekötési vízmérővel rendelkező felhasználókat érinti, cégeknél, intézményeknél a vezetők, társasházakban a közös képviselő, családi házakban a tulajdonos az egyik aláíró. A másik fél természetesen a Szegedi Vízmű Zrt.
Munkatársaink postán juttatják el a szerződést mindazon felhasználóknak, akik valamilyen oknál fogva még nem írták alá ezt a megállapodást. A szerződést átolvasás, adategyeztetés és aláírás után a megadott címre kell visszaküldeni.
Fontos, hogy minden eltérést, vagy változást jelezzen a felhasználó, hiszen a pontos adatbázis az alapja a leolvasásnak és a számlázásnak egyaránt.
Amennyiben felhasználó (tulajdonos, bérlő, egyéb jogcímen használó) változás történik egy adott főmérővel rendelkező felhasználási helyen, a Vízmű az új felhasználóval is megköti a szerződést, melyet a változás bejelentését követő 30 napon belül postáz a szolgáltató a megadott címre.
Törvényi és rendeleti előírás, hogy minden felhasználóval legyen írásos szerződésünk.
.
A továbbiakban is folyamatosan készítjük és küldjük a szerződéseket felhasználóinknak.
A felhasználó személyében való változás bejelentésének szabályai
A felhasználó személyében való változást személyesen, postai úton, faxon és email-ben nyújthatja be a felhasználó. A változás bejelentésére szolgáló formanyomtatványok (felhasználói változásközlő) hozzáférhetők a személyes ügyfélszolgálaton és az internetes honlapon (www.szegedivizmu.hu). A változás bejelentéshez az ÜSZ 17. számú mellékletben meghatározott dokumentumok beadása és az előírt feltételek vizsgálata szükséges. Víziközmű-fejlesztési hozzájárulás fizetésére kötelezett esetében az új felhasználónak a várható napi vízigényét a szolgáltató részére meg kell adni.
A változás bejelentéséhez szükséges, hogy a korábbi/elköltöző felhasználó új elérhetősége (lakcím) megadásra kerüljön.
A bejelentés határideje A felhasználó személyében bekövetkezett változást a korábbi és az új felhasználó együttesen köteles írásban a vízmérőállás megjelölésével legkésőbb a birtokátruházástól számított 15 napon belül a szolgáltatónak bejelenteni.
A felhasználó elhalálozását az örökös legkésőbb a tudomására jutást követő 60 napon belül köteles a szolgáltatónak bejelenteni.
A szolgáltató a változástól számított 15 napos határidőn belül beadott átírást díjmentesen intézi. A 15 napon túli bejelentés esetében az átírásért a szolgáltató díjat számíthat fel. A szolgáltatások mindenkor érvényes díjszabása elérhető a (www.szegedivizmu.hu) weboldalon és a szolgáltató ügyfélszolgálati irodájában.
Felhasználási hely helyszíni ellenőrzése
A felhasználó személyében történő változás esetén a víziközmű-szolgáltató a bejelentés kézhezvételét követő 30 napon belül helyszíni ellenőrzést tart amennyiben a bejelentett vagy a víziközmű-szolgáltató rendelkezésére álló adatok alapján azt bármelyik fél szükségesnek tartja. A helyszíni ellenőrzésre vonatkozó igényt írásban kell jeleznie a felhasználónak, a felhasználó személyében történő változás bejelentésekor.
A helyszíni ellenőrzéstól a víziközmű-szolgáltató eltekinthet, ha a régi és az új felhasználó a bejelentés során a változásbejelentő nyomtatvány mellékleteként a szükséges dokumentumokon kívül a mérőhelyet, annak közvetlen környezetét, a csatlakozásokat és az oldható kötéseket bemutató, valamint a fogyasztásmérő berendezést, a vízmérő állását és a vízmérő gyári számát bemutató fényképfelvételeket csatol.
A víziközmű-szolgáltató a helyszíni ellenőrzés során az alábbiakat ellenőrzi a fogyasztásmérővel rendelkező felhasználási helyeknél.: fogyasztásmérő berendezés állása, a mérőberendezés, illetve a leszerelést megakadályozó zár vagy plomba állapota, a mérőhely, a házi ivó- és szennyvízhálózat rendeltetésszerű használata.
Amennyiben a víziközmű-szolgáltató az ellenőrzési kötelezettségének 30 napon belül nem tesz eleget, nem hivatkozhat ebben a körben felhasználói szerződésszegésre, és ezen a jogcímen nem érvényesíthet igényt az új felhasználóval szemben, kivéve, ha a felhasználó a változásbejelentéshez szükséges dokumentumokat és felvételeket a víziközmű-szolgáltató rendelkezésére bocsátotta, és a víziközmű-szolgáltató az ellenőrzéstől eltekint.
Abban az esetben, ha az új felhasználó (képviselője) a víziközmű-szolgáltató előzetes írásbeli felhívása ellenére a helyszíni ellenőrzést nem biztosítja, annak 30 napon belüli végrehajtása érdekében nem működik együtt (együttesen: akadályozza), úgy a meghiúsult ellenőrzés felmerült költségét az új felhasználó köteles megfizetni és a korábbi felhasználó esetleges korábbi szabálytalan közműhasználatára nem hivatkozhat. Annak minden következményét a szolgáltatóval szemben viselni köteles.
Egyéb ellenőrzés történhet a felhasználó kérésére (pl. mérőállás ellenőrzés, mérő üzemszerű működése, belső meghibásodás, vízminőségi kifogás stb.), valamint a szolgáltató kezdeményezésére az elszámolás alapjául szolgáló fogyasztásmérő, a házi ivóvíz- és szennyvízhálózat, továbbá a csatlakozó hálózat ellenőrzése miatt.
A víziközmű-szolgáltató a tervszerű ellenőrzést megelőzően legalább 15 nappal köteles az ellenőrzött vízhasználót az ellenőrzés időpontjáról tértivevény-szolgáltatással feladott levélben vagy egyéb igazolható módon értesíteni. Az értesítésben a víziközmű-szolgáltató biztosítja az időpont-egyeztetés lehetőségét, elérhetőségét – azzal, hogy az ellenőrzésre legalább heti egy munkanapon 20 óráig van lehetőség.
Előzetes értesítés nélkül a víziközmű-szolgáltató kizárólag munkanapokon, 9–17 óra között és abban az esetben tarthat ellenőrzést a lakossági vízhasználónál, ha az nem jár együtt az ott tartózkodó személyek és tevékenység indokolatlan zavarásával, továbbá, ha ahhoz az ellenőrzött vízhasználó vagy képviselője hozzájárul. A hozzájárulás tényét a Szegedi Vízmű Zrt. vízhasználó vagy képviselője az ellenőrzési jegyzőkönyvön aláírásával igazolja. A hozzájárulás az ellenőrzés lehetőségét időben és térben korlátozhatja. Az ellenőrzött vízhasználó vagy a képviselője – a hozzájárulás keretei között - köteles együttműködni az ellenőrzést végző személlyel, továbbá köteles a felhasználási helyre, illetve elkülönített felhasználói helyre történő bejutást és az ellenőrzést lehetővé tenni. Az ellenőrzés csak az ellenőrzött vízhasználó vagy a képviselője jelenlétében folytatható le, az eljárás céljának közlése mellett. Az ellenőrzés eredménye jegyzőkönyvbe kerül rögzítésre.
A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a fogyasztásmérő, a plomba vagy a leszerelést megakadályozó zár állapotát, az aktuális mérőállást, minden lényeges tényt, adatot és nyilatkozatot, ezen belül az ellenőrzött vízhasználónak vagy a képviselőjének az ellenőrzéssel kapcsolatos észrevételeit, az ellenőrzés részéről történő meghiúsításának vagy korlátozásának indokait, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos víziközmű-szolgáltatói tájékoztatás tudomásul vételét. A jegyzőkönyv felek által aláírt egy példányát a víziközmű-szolgáltató a felhasználónak átadja, míg a másik példányát megőrzi.
Ha a víziközmű-szolgáltató az ellenőrzésen vagy a fogyasztásmérő leolvasásakor a házi ivóvíz- és szennyvízhálózat, illetve a csatlakozó hálózat közegészségügyi vagy műszaki szempontból nem megfelelő állapotát tapasztalja, határidő tűzésével a jegyzőkönyvben felszólítja az ellenőrzött vízhasználót a szükséges teendők elvégzésére, és erről tájékoztatja az illetékes népegészségügyi szervet. Külön kell felhívni az ellenőrzött vízhasználó figyelmét arra, ha a házi ivóvízhálózat vagy a csatlakozó ivóvízhálózat állapota vagy anyaga miatt fennáll az ivóvízminőség-romlás veszélye, illetve ha a házi szennyvízhálózat vagy csatlakozó szennyvízhálózat hibája környezetszennyezést okoz vagy okozhat. Ha a víziközmű-szolgáltató felhívására az ellenőrzött vízhasználó határidőn belül nem tesz eleget, a víziközműszolgáltató a közüzemi ivóvízellátást korlátozhatja vagy felfüggesztheti.
Számlamagyarázat
Társaságunk felhasználási helyenként, bekötési vízmérővel, vagy lakásba felszerelt mellékvízmérővel rendelkező és mérés nélküli szolgáltatásokra fizető ügyfelei részére a számlázási gyakoriságnak megfelelően víz-és szennyvízelvezetés szolgáltatási számlát bocsát ki. Részletes számlamagyarázat a kezdő oldal alján található Ügyfélszolgálat menüpontban elérhető!
A felhasználó a számára megküldött számlát az alábbi fizetési módokkal egyenlítheti ki a számlán feltüntetett folyószámla azonosítóra való hivatkozással.
Elszámolási időszakok, számla típusok
A Víziközmű-szolgáltató a szolgáltatás díjáról felhasználási helyenként az általános forgalmi adóról szóló törvény előírásainak, az érvényes díjrendeleteknek és az árjogszabályoknak megfelelő – a leolvasott fogyasztási adatok szerint legalább évente egy alkalommal elszámoló számlát bocsát ki, melyet a felhasználó a szerződésben meghatározott feltételekkel köteles kiegyenlíteni. A leolvasási gyakoriságtól függetlenül a szolgáltató havonta vagy ennél ritkábban, de legalább évi négy alkalommal – kivétel Vhr. 65.§. (3) szerinti esetben - számlát bocsát ki a felhasználó felé.
Amennyiben a Víziközmű-szolgáltató évente egynél több elszámoló számlát bocsát ki, az így kibocsátott elszámoló számla számának megfelelően csökkenthető a részszámla előzőekben meghatározott minimális száma.
Az elszámolási időszak a fogyasztásmérő(k) két egymás utáni leolvasása közötti időszak. Az ingatlanon fogyasztott víz mennyisége szempontjából a bekötési vízmérő az irányadó. A bekötési vízmérő és az elkülönített vízhasználatokat mérő mellékvízmérők mérési különbözetéből megállapított fogyasztási különbözetet - eltérő megállapodás hiányában - a bekötési vízmérő szerinti felhasználó köteles megfizetni a szolgáltatónak, a szolgáltatót pedig tájékoztatja az épületen belüli belső elszámolás módjáról. A szolgáltató a bekötési vízmérő és a mellékszolgáltatási szerződés alapjául szolgáló mellékvízmérőkön mért fogyasztásról nyilvántartást vezet. A szolgáltató a felhasználó érdekkörébe tartozó elkülönített felhasználó rögzített fogyasztásáról a leolvasást (ennek hiányában becslést) követően kiállított számlán tájékoztatja a bekötési vízmérő felhasználóját. A számla mellékleteként a szolgáltató megküldi a mellékvízmérőnkénti részletes kimutatást. A felhasznált mennyiség (számlában szereplő mennyiség) megállapítása szolgáltatói, távleolvasási és/vagy felhasználói fogyasztásmérő leolvasáson alapulhat (elszámoló számla) vagy a - leolvasások közötti időszakokban – az előző időszakok fogyasztási átlaga (részszámla).
Részszámla
Tényleges vízmérő állás ismeretének (szolgáltatói leolvasás és felhasználói diktálás) hiányában az előző 12 hónap tényleges fogyasztásából számított átlagmennyiség alapján kiállított számla. A felhasználónak az év során bármikor lehetősége van a részérték módosítására, – a felhasználó eltérő rendelkezése hiányában – 7.620,- Ft bruttó érték felett kerül kibocsátásra.
Amennyiben a részszámla (részszámlák) bruttó összege nem éri el a 7.620,- Ft-ot (kisösszegű számla), úgy a víziközmű-szolgáltató jogosult a számlát összevontan is kiállítani úgy, hogy a számla összege a bruttó 7.620,- Ft-ot elérje vagy meghaladja.
Az elszámoló számla elkészítésekor a részszámlában számlázott felhasználás figyelembevételével kerül a tényleges felhasználás elszámolásra.
A felhasználó által leolvasott mérőállás a szolgáltató felé bejelenthető: személyesen, interneten, telefonon, SMS-ben, válaszlevelező lapon, faxon, levélben. Leolvasási adatok hiányában a felhasznált mennyiség megállapítása a felhasználási hely előző évi átlagfogyasztása alapján történik.
Fogyasztásmérő nélküli felhasználási hely esetében a felhasznált (számlázott) mennyiség megállapítása az Üzletszabályzatban leírtak szerint történik.
Elszámoló számla
Mérőállás ismeretében, adott elszámolási időszakra számlázott felhasználás, amely tartalmazza az adott elszámolási időszakban esetlegesen kiállított részszámlák levonását is.
Az elszámoló számla elkészítésekor a részszámlában számlázott felhasználás figyelembe vételével kerül a tényleges felhasználás elszámolásra.
A felhasználó által leolvasott mérőállás a szolgáltató felé bejelenthető: személyesen, interneten, app-on, telefonon, levélben. Leolvasási adatok hiányában a felhasznált mennyiség megállapítása a felhasználási hely előző évi átlagfogyasztása alapján történik. Fogyasztásmérő nélküli felhasználási hely esetében a felhasznált (számlázott) mennyiség megállapítása az Üzletszabályzatban rögzítettek szerint történik.
Elszámoló számla: Mérőállás ismeretében, adott elszámolási időszakra számlázott felhasználás, amely tartalmazza az adott elszámolási időszakban esetlegesen kiállított részszámlák levonását is.
A mérőállás keletkezhet a víziközmű-szolgáltató által végzett mérőleolvasás (időszaki leolvasás, ellenőrzés, vízmérő csere) során, távleolvasással, a felhasználó vagy képviselője által végzett és az adatközlési időszakon belül rendelkezésre bocsátott adatból (felhasználói diktálás), továbbá műszaki számítás eredményeként.
Elszámoló számla kiállítására számlázási időszaktól eltérően, bármely időszakban sor kerülhet. részszámla: Tényleges vízmérő állás ismeretének (szolgáltatói leolvasás és felhasználói diktálás) hiányában az előző 12 hónap tényleges fogyasztásából számított átlagmennyiség alapján kiállított számla.
A felhasználónak az év során bármikor lehetősége van a részérték módosítására.
Végszámla
Mérőállás ismeretében, a közszolgáltatási vagy mellékszolgáltatási szerződés megszűnése esetén a megszűnés napjára kiállított számla, amely tartalmazza az adott elszámolási időszakban esetlegesen kiállított részszámlák levonását is. A mérőállás keletkezhet a víziközmű-szolgáltató által végzett mérőleolvasás során, a felhasználó vagy képviselője által végzett és rendelkezésre bocsátott adatból, illetve kivételes esetben műszaki számítás eredményeként.
Egyéb (módosító) számla típusok
Helyesbítő számla, stornó számla
A számlával egy tekintet alá eső okirat, amely az ÁFA tv. 170. §-ban meghatározott feltételeknek megfelel és kétséget kizáróan az adott számlára hivatkozva, annak adattartalmát módosítja.
Árváltozások esetén történő számlázás
Amennyiben az árváltozás időpontjában a fogyasztásmérő leolvasására nem kerül sor, a szolgáltatásért fizetendő díjat a víziközmű-szolgáltató kezdeményezésére vagy attól függetlenül történt adatközlés, ennek hiányában a felhasználás időarányos megosztásával állapítja meg és számlázza.
Pdf számla
A pdf számla a felhasználó kérésére pdf fájl formátumban készül egy példányban és a felhasználó által megadott, számlafogadásra alkalmas e-mail címre elektronikus úton kerül kézbesítésre. Formája és tartalma a papíralapú számlával egyező. A pdf számla nyomtatása a felhasználó igénye szerint a felhasználó lehetősége. Pdf számla kiállítása esetén papíralapú számla nem készül, a felhasználó részére megküldött, a felhasználó által nyomtatott és a pdf tartalmával mindenben egyező számla tekinthető hiteles számlapéldánynak.
E-számla
Felhasználói igény esetén – a szolgáltatóval szerződéses kapcsolatban lévő elektronikus számlakibocsátón keresztül – a szolgáltató a felhasználó részére a jogszabályokban meghatározott elektronikus számlát bocsát ki, amely lehet elszámoló-, rész-, vég-, vagy egyéb számla. Az e-számla elektronikus formában kibocsátott hiteles számla, amelyen ugyanazok az adatok szerepelnek, mint a papír alapú számlán. egyéb (módosító) számla típusok: helyesbítő számla, stornó számla: A számlával egy tekintet alá eső okirat, amely az ÁFA tv. 170. §-ban meghatározott feltételeknek megfelel és kétséget kizáróan az adott számlára hivatkozva, annak adattartalmát módosítja.
árváltozások esetén történő számlázás: Amennyiben az árváltozás időpontjában a fogyasztásmérő leolvasására nem kerül sor, a szolgáltatásért fizetendő díjat a víziközmű-szolgáltató kezdeményezésére vagy attól függetlenül történt adatközlés, ennek hiányában a felhasználás időarányos megosztásával állapítja meg és számlázza.
Amennyiben a leolvasáskor a mért fogyasztás kevesebb, mint a már kiszámlázott átlag, a visszajáró összeg pénzügyi Szegedi Vízmű Zrt. rendezése a következőképpen történik:
a) Ha a felhasználó tartozással nem rendelkezik, és a visszatérítendő összeg az 5000 Ft-ot nem haladja meg, a víziközmű-szolgáltató az összeget a felhasználó technikai folyószámláján ( ide értve a felhasználót megillető késedelmi kamatot is) jóváírja és a jóváírt összeggel a soron következő számla összegét, vagy ha a visszatérítendő összeg az első soron következő számlánál magasabb, a többi soron következő számla szerinti fizetendő összeget csökkenti.
b) Ha a felhasználó részére a visszafizetendő összeg az 5000 Ft-ot meghaladja, a felhasználó kérésére a visszatérítendő összeget a víziközmű-szolgáltató a visszatérítési igény elismerését vagy megállapítását követő 8 napon belül készpénz kifizetéssel vagy a jogosult által meghatározott fizetési számlára történő átutalással teljesíti.
Amennyiben a felhasználónak tartozása van, az elszámolási időszakra visszajáró összeg arra kerül elszámolásra. A mellékvízmérőn mért fogyasztás számlázását követően – eltérő megállapodás hiányában - a bekötési vízmérőn mért fogyasztásból levonásra kerülnek az elkülönített vízhasználatot mérő mellékmérők fogyasztásai, és a különbözet leszámlázásra kerül a bekötési vízmérő szerinti felhasználó felé. Amennyiben valamelyik mellékmérőnek nincs leolvasott, illetve leadott fogyasztása, az előző év átlagfogyasztása alapján kiállított számla készül, az esetleg így keletkező eltérés a következő mellékmérő leolvasása alkalmával kiegyenlítődik.
Egyéb – nem vezetékes – vízhasználat vagy szennyvízmennyiség mérő megléte esetén az elszámolás rendjét a felhasználó és a szolgáltató között köttetendő külön szerződés tartalmazza. A számlakibocsátás gyakorisága egyes esetekben (pl. egyedi megállapodás, kisösszegű számla) eltérhet a rendszeres (havi, kéthavi) számlázástól.
Számlakifogás
Ha a felhasználó a számla tartalmát vitatja, a szolgáltatónál kifogással élhet a szolgáltatónál, amelynek azonban a számla kiegyenlítésére vonatkozó kötelezettségre csak akkor van halasztó hatálya, ha azt a felhasználó a fizetési határidő lejártát megelőzően közölte és a számlán feltüntetett mennyiség alapján számított havi felhasználás az előző 12 hónap havi átlagfogyasztásának 150 százalékát meghaladja.
A szolgáltató köteles a kifogást megvizsgálni, és a kifogás közlésétől számított 15 napon belül álláspontjáról a felhasználót írásban értesíteni.
Szegeden a gazdálkodó szervezetek, ipari üzemek, közületek havonta, a lakosság pedig kéthavonta kap kézhez víz- és szennyvízelvezetési díj számlát, ezt előzheti meg a mérők leolvasása, vagy a számlázás alapja lehet a nyilvántartott átlagfogyasztás.
A vízmérő leolvasók rendszerint a fogyasztási időszak végén, lehetőleg mindig ugyanazon a napon keresik fel az ügyfeleket, így egy idő után megszokottá, s tervezhetővé válik a leolvasóval való találkozás. A felhasználó részére kibocsátott számlán minden esetben feltüntetésre kerül a következő vízmérő leolvasás valamint a következő mérőállás bejelentés időtartama.
A vízmérő kijelzőjén szereplő szám - mely az elfogyasztott vízmennyiséget mutatja - pontos leolvasása elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy a számla korrekt, hibamentes lehessen. Így a családi költségvetés számára is tervezhetővé válik a víz- és csatornadíj. Különösen fontos ez a mellékmérős társasházaknál, ugyanis minden számlázásnál egyben egy elszámolás is történik a fő- és mellékmérők vonatkozásában. Amennyiben a mért és elfogyasztott mennyiségben pozitív különbözet jelentkezik, azt a közösségnek, közös képviselőnek kell a szolgáltató felé befizetni.
Mi a teendő, ha nem sikerül a vízmérő állását leolvasnia a Szegedi Vízmű Zrt. munkatársának?
Hogyan kell vízmérőt olvasni?
helyes mérőállás: 694 m3 helyes mérőállás: 323 m3
A számkijelzős vízmérőn a mérőállás közvetlenül leolvasható. A leolvasás megkönnyítése miatt előfordul, hogy az utolsó négyzet nagyobb. Ebben az esetben a nagyobb négyzetben lévő számot is le kell olvasni, mert ez a szám is "egész" m3-t jelent!
Amennyiben az 1000 liternél (1 m3) kevesebb értékek is számként vannak feltüntetve (általában más színnel), úgy a fekete színű számok mutatják a bejelentendő vízmérő állást. Példákat lásd fent.
A vízmérők gyári száma megtalálható a számlapon a négyzetek felett, vagy a mérő külső fémgyűrűjén (mellékvízmérő esetén a műanyag zárógyűrűn).
A vízmérő leolvasását célszerű időnként szakemberre bízni, mert előfordulhat, hogy a felhasználó tévesen olvasta le azt. Ha valaki bizonytalan az érték megállapításában, kérje szakembereink segítségét. A vízmérő leolvasók ütemezetten, lehetőleg mindig ugyanazon a napon keresik fel a felhasználókat. A lakossági felhasználóink kéthavonta kapnak kézhez vízdíjszámlát.
Hitelesség, hitelesítés
A mérésügyi törvény előírja, hogy minden - számlázás alapját képező - fogyasztásmérőt hitelesíteni kell. Igaz ez a vízmérőkre is. Minden mérőberendezés hitelesítését a Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Hivatal (volt OMH) végzi. A bekötési vízmérő, vagy főmérő hitelességi idejét 8 évben, a mellékvízmérőét 8 évben határozza meg a jogszabály.
A mérők hitelességéről mindig a tulajdonosnak kell gondoskodni: Főmérő esetében a tulajdonos Társaságunk, a Szegedi Vízmű Zrt., mellékmérő esetén a felhasználó.
Mellékmérők esetében mindenkor levélben értesítjük azon felhasználóinkat, akiknél a nyilvántartásunk szerint az adott időszakban le fog járni a vízmérő hitelessége és gondoskodnia kell annak cseréjéről vagy hitelesítéséről.
A mérők hitelességét maguk a felhasználók is egyszerűen ellenőrizhetik. A vízmérőkön található egy műanyag vagy alumínium plomba, illetve egy azonosító matrica, melyre a Mérésügyi Hivatal a hitelesítéskor rányomta a hitelesítés évszámát, melytől számítva a 8. év december 31. napjáig a mérőóra hitelesnek tekinthető.
Víz-és szennyvízelvezetési díj
Mérésen alapuló locsolási kedvezmény
A Víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. Törvény és annak végrehajtását szabályozó 58/2013 (II.27.) Kormányrendeletben rögzítettek figyelembevételével a Szegedi Vízmű Zrt. a következők szerint biztosítja a locsolási kedvezményt felhasználói részére:
Kiknek jár?
A kedvezményezettek körébe tartoznak azon felhasználók, akik a tulajdonukban álló kertes ingatlanon, nyaralón, üdülőn víz- és szennyvízelvezetési szolgáltatást vesznek igénybe. Sok kertes ingatlantulajdonos fúrt kút helyett a vételezett vezetékes vizet használja a konyhakert, a pázsit, a fák öntözésére, a kedvezmény tehát ténylegesen a locsolási célra használt vízfelhasználásra értendő.
Melyik időszakra vonatkozik?
A Szegedi Vízmű Zrt. a locsolási célú vízhasználatra a kedvezményt 6 hónapra, április 1-től szeptember 30-ig biztosítja, igazodva a leolvasási, számlázási ciklushoz. A kedvezmény nem vehető igénybe az Önkormányzat által elrendelt locsolási tilalom időszakában.
Kell-e külön vízóra a kedvezmény igénybevételéhez?
A locsolási kedvezmény biztosításának és elszámolásának műszaki feltétele a házi ivóvízhálózaton lévő kerti kifolyóra, vagy annak vezetékére szerelt hiteles, új mellékvízmérő,
melyet a víziközmű szolgáltató épít be, majd a felhasználó tulajdonába kerül. A mellékmérőt a Szegedi Vízmű Zrt. leszerelést megakadályozó zárral látja el. A Szegedi Vízmű Zrt. előzetes számításai szerint kb. 30-40 ezer forintos egyszeri költség (mely tartalmazza a tervezést és a felszerelést is) terheli azokat a felhasználókat, akik igénybe kívánják venni a locsolási kedvezményt. Aki már szereltetett fel ilyen mérőt, annak az igénybejelentő kitöltésével és beadásával kell kezdeményeznie, hogy a tárgy évben is igénybe kívánja venni ezen szolgáltatást. A bejelentése alapján a Szegedi Vízmű Zrt. szerelői helyszíni szemlével ellenőrzik a korábban felszerelt mérőt, rögzítik annak adatait ahhoz, hogy a számlázási rendszerbe ismét bekerüljön a vízmérő. A locsolási célú szolgáltatásra minden évben új megállapodást kell kötni. A mérő védelméről (mechanikai, fagyás, plombák) a felhasználónak kell gondoskodnia. A kedvezményes időszakon kívül a felhasználó kérheti a mérőóra le illetve felszerelését, melyet a szolgáltató díj ellenében végez el.
Mekkora a díjkedvezmény, mennyi a fizetendő díj?
A locsolási kedvezmény időszakában a mellékmérőn vagy az ivóvíz bekötő vezetékre telepített ikermérő által mért vízmennyiség után, locsolásra használt vízmennyiség után a felhasználónak nem kell szennyvízelvezetési díjat fizetnie. Vagyis a felhasználó által fizetendő díj az igénybevétel időszakában a ténylegesen elfogyasztott víz díja és a többletleolvasási, számlázási feladatok díja, mely a megállapodásban kerül rögzítésre.
Milyen feltételekkel vehető igénybe a kedvezmény?
Utóbbinak tartalmaznia kell:
ezek tartozékait - külön megjelölve a "locsolási mellékvízmérő" helyét, módját, szerelési rajzát (a mellékvízmérő elhelyezése során nem követelmény az önálló mérőakna kialakítása).
Hogyan történik a bírálat?
A Szegedi Vízmű Zrt. a benyújtott kérelmeket 15 napon belül - szükség esetén helyszíni szemle lefolytatásával - elbírálja, elutasítás esetén annak indokairól írásban tájékoztatja a kérelmezőt. Az engedély alapján a szolgáltató a felhasználó írásos megrendelésétől számított 15 napon belül teljesíti a megbízást. A beépítés / és vagy a nyilvántartásba vétel díját a fogyasztónak a helyszínen kell megfizetnie, a kedvezményre jogosító írásos szerződést pedig legkésőbb az igénybevétel megkezdésének napjáig meg kell kötni. Abban az esetben, ha a fogyasztó a korábbi években már rendelkezett locsolási vízmérővel és 2014. évben is jogosult a kedvezmény igénybevételére, csak a nyilvántartásba vétel díját kell a megfizetni.
Kinek a kérelmét utasíthatja el a Vízmű?
A szolgáltató elutasíthatja azon felhasználók kérelmét, akik nem felelnek meg a fenti feltételeknek, vagy az igénybejelentésük valótlan adatokat tartalmaz, illetve a kérelem benyújtásának időpontjában 30 napon túli díjtartozásuk van.
Mikor szüntethető meg a kedvezmény biztosítása?
Amennyiben a kedvezményes időszakban a felhasználó 30 napot meghaladó díjtartozást halmoz fel, vagy a locsolási mérős helyről a vízhasználatot nem csak locsolási célra használja (vagy más ingatlanra is biztosítja) illetve a Szegedi Vízmű Zrt. helyszíni ellenőrzését megakadályozza, a szolgáltató jogosult azonnali hatállyal visszavonni a kedvezményt.
Locsolási kedvezmény – formanyomtatványok itt elérhetőek.
%-os locsolási kedvezmény
A Szegedi Vízmű Zrt. a locsolási célú %-os locsolási kedvezményt 5 hónapra (május 1-től szeptember 30-ig) biztosítja azon lakossági felhasználók részére, akik kertes ingatlanon, nyaralón, üdülőn víz- és szennyvízelvezetési szolgáltatást vesznek igénybe és nem rendelkeznek locsolási mellékvízmérővel, nincs az ingatlanon egyéb méretlen vízvételezési lehetőségük és igazolhatóan rendelkeznek öntözhető területtel vagy meghatározott mértékű állatállománnyal.
A kedvezmény előzetes kérelemre, a szolgáltató elbírálása alapján érvényesíthető: a bekötési mérőn mért ivóvíz felhasználás 10 %-a után nem kell szennyvízelvezetési díjat fizetni.
%-os Locsolási kedvezmény – formanyomtatványok itt elérhetőek.
Hátralék, tartozás...
Akarva akaratlanul előfordul, hogy a felhasználó számláján díjhátralék keletkezik.
Az esedékes számlán a fogyasztás után fizetendő összeg mellett feltüntetjük a felhalmozódott díjhátralékot is - egy összegben, részletezés nélkül.
Ha felhasználónk a fennálló tartozást nem egyenlíti ki, abban az esetben fizetési felszólítót küldünk, melyben már részletesen nyomon lehet követni, melyek a problémás számlák és mikor járt le a befizetési határidejük. A fizetési felszólítók kiküldése ütemezetten történik.
A számlán és a fizetési felszólítóban az esetlegesen keletkezett, és még ki nem egyenlített késedelmi kamatot, valamint a korábbi időszak díjtartozása miatt felszámított eljárási költséget is feltüntetjük.
Nemfizetés esetén lehetőségünk van vízkorlátozásra, vízlezárásra.
Ez Társaságunknak sem érdeke, ezért kérjük Felhasználóinkat, hogy kérdéseikkel, észrevételeikkel keressék ügyfélszolgálatunkat! A feltüntetett tartozás egyeztetését, jogosságának vizsgálatát a telefonos megkeresés mellett személyesen is megtehetik felhasználóink.
A tartozás rendezésével kapcsolatban Társaságunk kész az egyeztetésre, hisz közös célunk egy mindkét félnek megfelelő megoldás megtalálása!
A védendő felhasználók nyilvántartásába történő felvételt a felhasználónak kell kérnie, 30 napnál nem régebbi, hiánytalanul kitöltött adatlap benyújtásával. A kérelemhez csatolnia kell a védendő felhasználói körbe tartozás igazolására szolgáló iratokat.
A lakossági felhasználó jogosultság alapján az alábbi védendő felhasználói körbe tartozhat:
– szociálisan védendő felhasználó,
– fogyatékkal élőként védendő felhasználó.
Ugyanazon felhasználó mindkét jogosultság alapján kérheti nyilvántartásba történő felvételét, de csak egy felhasználási hely vonatkozásában szerepelhet jogosultként.
A nyilvántartásba történő felvételt követően a védendő felhasználó minden év március 31-ig illetve határozott jogosultság esetén a jogosultság lejáratát megelőzően köteles igazolni, hogy védettsége továbbra is fennáll. Az a fogyatékkal élő, akinek a nyilvántartásba vételekor a szakorvosi vélemény kimondja, hogy állapotában nem várható jelentős javulás, mentesül a védendő felhasználói körbe tartozás évenkénti igazolása alól. A védendő felhasználói jogosultság meghosszabbítása 30 napnál nem régebbi, hiánytalanul kitöltött adatlap benyújtásával igényelhető.
Abban az esetben, ha a nyilvántartásba történő felvétel során a szakorvosi vélemény nem mondta ki, hogy állapotában jelentős javulás nem várható, legalább minden év március 31. napját megelőző 15 nappal közérthetően, írásban, tértivevény szolgáltatással feladott levélben, számlalevélben vagy egyéb igazolható módon tájékoztatja az adatlap megküldése mellett, hogy jogosultságának meghosszabbítása 30 napnál nem régebbi, hiánytalanul kitöltött adatlap benyújtásával igényelhető.
A víziközmű-szolgáltató a védendő felhasználókat megillető kedvezmények biztosítása céljából kezeli a kedvezményre való jogosultság fennállását igazoló személyes adatokat és a személyes adatok különleges kategóriájába tartozó adatokat.
Ha a védendő felhasználói jogosultság megszűnik vagy a felhasználó a határidőre történő éves igazolási kötelezettségét – a határidő lejártát 30 nappal megelőzően a víziközmű-szolgáltató által a részére megküldött írásbeli figyelemfelhívás ellenére - elmulasztja, akkor a védendő felhasználói nyilvántartásból törlésre kerül, a továbbiakban nem jogosult védendő felhasználói kedvezményre.
A védendő felhasználó köteles a védelemre jogosultságot adó körülmény megváltozását vagy megszűnését a szolgáltatónak 15 napon belül bejelenteni. A szolgáltató a felhasználót 8 napon belül értesíti a védendő felhasználói nyilvántartásba történő felvételről vagy törlésről.
A szociálisan védendő felhasználókra vonatkozó különös szabályok:
Az 58/2013 (II.27) Korm. rendelet 88/B. § (1) bekezdése szerinti szociálisan rászoruló felhasználó nyilvántartásba történő felvételét a (www.szegedivizmu.hu) weboldalon és a szolgáltató ügyfélszolgálati irodájában elhelyezett, 30 napnál nem régebben kitöltött és aláírt adatlap benyújtásával igényelheti.
A víziközmű-szolgáltató a nyilvántartásba vételről a védendő felhasználót nyolc napon belül írásban tájékoztatja.
A tájékoztatás tartalmazza, hogy
a) a nyilvántartás szerint a védendő felhasználó milyen kedvezményeket vehet igénybe,
b) az adatváltozás bejelentésére mely időpontokban és módon biztosít lehetőséget a víziközmű-szolgáltató. valamint
A víziközmű-szolgáltató a nyilvántartásba vételről nyolc napon belül írásban tájékoztatja a védendő felhasználói státuszra jogosító ellátást megállapító szervet. A védendő felhasználói státuszra jogosító ellátást megállapító szerv az ellátásra jogosult tekintetében nyilvántartja a víziközmű-szolgáltató megnevezését és elektronikus elérhetőségét.
A nyilvántartásba vételt követően a védendő felhasználói státuszra jogosító ellátást megállapító szerv minden év március 31-ig tájékoztatja a víziközmű-szolgáltatót, hogy a védendő felhasználó védettsége továbbra is fennáll-e. Határozott időre megállapított védettség esetén a védettségre megállapított határozott időszak alatti években, továbbá a védettség lejáratának évében a védendő felhasználói státuszra jogosító ellátást megállapító szerv mentesül a március 31-ei igazolási kötelezettség alól. Fogyatékkal élő felhasználó esetében, ha szakorvosi vélemény alapján az állapotában vár jelentős javulás nem várható, az évenkénti tájékoztatási kötelezettség nem áll fenn.
A szociálisan rászoruló 12 naptári hónapon belül egy alkalommal kérheti részletfizetési kedvezmény vagy fizetési haladék alkalmazását. A szolgáltató a szociálisan rászoruló felhasználó fizetési kedvezményre vonatkozó kérelmét 15 napon belül érdemben megválaszolja. Részletfizetési kedvezmény és fizetési haladék csak olyan szociálisan rászoruló felhasználót illet meg, aki vállalja, hogy a részletfizetés, fizetési haladék igénybevételének időtartama alatt igénybe vett víziközmű-szolgáltatás díját és a tartozás részösszegeit, illetve a tartozás halasztott összegét a szolgáltatóval kötött egyezség szerinti ütemezésben és határidőben kiegyenlíti. Ha a szociálisan rászoruló felhasználó a részletfizetési, illetve fizetési haladékra vonatkozó megállapodás feltételeit megszegi, a szolgáltató a részletfizetésre, illetve fizetési haladékra vonatkozó megállapodást azonnali hatállyal felmondhatja. A részletfizetés, fizetési haladék időtartama alatt a kedvezménnyel érintett díjfizetési kötelezettség vonatkozásában a felhasználót kamat- és kötbér fizetési kötelezettség nem terheli. A részletfizetés időtartama nem lehet kevesebb, mint az igénylést megelőző 12 hónapban számlázott felhasználásból számított:
– 1 havi átlagfogyasztás ellenértékét meg nem haladó tartozás esetén 2 hónap,
– 3 havi átlagfogyasztás ellenértékét meg nem haladó tartozás esetén 5 hónap,
– 3 havi átlagfogyasztást meghaladó tartozás esetén 6 hónap.
A fizetési haladék időtartama legfeljebb 60 nap, különös méltánylást érdemlő esetben 90 nap. A fizetési haladék időtartamát a szolgáltató egyedi mérlegelés alapján engedélyezi.
A fogyatékkal élőként védendő felhasználókra vonatkozó különös szabályok:
Az 58/2013 (II.27) Korm. rendelet 88/D. § (1) b) bekezdése szerinti A fogyatékkal élő felhasználó nyilvántartásba történő felvételét a (www.szegedivizmu.hu) weboldalon és a szolgáltató ügyfélszolgálati irodájában elhelyezett 25. és 26. számú melléklet szerinti, 30 napnál nem régebben kitöltött és aláírt adatlap benyújtásával igényelheti.
A viziközmű-szolgáltató a felhasználót a rászorultságot igazolását követő 8 napon belül nyilvántartásba veszi.
A felhasználóval egy háztartásban élő fogyatékkal élő személyre tekintettel, a fogyatékkal élőnek nem minősülő felhasználó is kérheti a fogyatékkal élő személyek nyilvántartásába történő felvételét, de ugyanazon fogyatékkal élő személyre tekintettel csak egy felhasználó egy felhasználási hely vonatkozásában szerepelhet a nyilvántartásban jogosultként. A vakok személyi járadékában vagy fogyatékossági támogatásban részesülő személyt, mint fogyatékkal élő felhasználót nem kell személyes körülményeinek megfelelő, különleges bánásmódban részesíteni, ha vele együtt olyan nagykorú személy él, aki nem fogyatékkal élő felhasználó.
A fogyatékkal élő felhasználót megillető különleges bánásmód:
– havi (időközi) mérőleolvasás a felhasználási helyen,
– készpénzben történő számlakiegyenlítés a felhasználási helyen,
– a számla értelmezéséhez az érintett víziközmű-szolgáltató üzletszabályzata szerint nyújtott egyedi segítség (pl. helyszíni számlamagyarázat, számlafordíttatás),
– az érintett víziközmű-szolgáltató üzletszabályzatában meghatározott, a fogyatékkal élők számára az ivóvízellátási és szennyvízelvezetési szolgáltatás igénybevételét megkönnyítő egyéb szolgáltatás.
A lakossági felhasználónak a fogyatékkal élő felhasználók nyilvántartásába történő felvétel iránti kérelemben nyilatkoznia kell arról, hogy a különleges bánásmódok közül melyekre tart igényt. A fogyatékkal élő felhasználók nyilvántartásában szereplő felhasználó a választott különleges bánásmódot évente legfeljebb két alkalommal módosíthatja.
A szolgáltató az igényelt szolgáltatást legkésőbb a nyilvántartásba vételt követő 30. naptól biztosítja, illetve az esetleges műszaki beavatkozást 30 napon belül kezdi meg.
A fogyatékkal élő felhasználók nyilvántartásában szereplő lakossági felhasználó olyan igényét, amelyet a benyújtott iratok nem támasztanak alá, a szolgáltató nem köteles teljesíteni.
Az egységes közszolgáltatási számlaképről szóló 2013. évi CLXXXVIII. törvény változása alapján 2015.08.01-től az alábbi linken található, vagy ügyfélszolgálati irodánkban elérhető nyomtatvány kitöltésével igényelhetik az arra jogosultak az akadálymentes számlát.
Akadálymentes számla igénylőlap letöltése
Kérjük, a nyomtatványt a szükséges mellékletekkel, hiánytalanul kitöltve Társaságunk részére személyesen vagy postai úton eljuttatni szíveskedjen. Tájékoztatjuk továbbá, hogy a nyomtatvány befogadását követően a nyomtatványon megjelölt elérhetőségen értesítjük a számlák várható kibocsátási idejéről.
Csőtörés
A város területén rendkívül sok esetben tapasztalható, hogy az ingatlanokon belül (bekötési vízmérő után) a belső hálózaton kisebb-nagyobb csősérülések, vízelfolyások keletkeznek. Az ilyen sérüléseket az esetek 98%-ában a felhasználók nem veszik észre. A talajba fektetett vezetékből szivárgó víz nem tör a felszínre, így a látszólag legártatlanabb helyeken is előfordulhat a talajban szivárgás. Ezen kívül gyakran előforduló jelenség a téli csapok nem tökéletes zárása, valamint a WC tartályok "folyása". Az így elfolyt víz mennyiségét is méri a bekötési vízmérő. Társaságunk is csak a kiugróan magas fogyasztási adatokból következtethet erre, melyet egyrészről a leolvasó a mérő leolvasásakor szóban jelez, illetve a számlázáskor figyelemfelhívó levelet küldünk. Tekintettel arra, hogy a bekötési vízmérő utáni vezetékhálózat javítása, karbantartása a felhasználó feladata, és a bekötési vízmérő által mért mennyiséget kell a felhasználónak megfizetnie, feltétlenül szükséges, hogy saját érdekében vízhálózatát az alábbiak szerint ellenőrizze:
Ezután emelje fel a vízmérő akna fedlapját, és 5-10 perces megfigyeléssel győződjön meg arról, hogy a mérőnél a számsor bal sarka alatt lévő fekete csillagkerék forog-e. A csillagkerék forgása jelzi a víz átáramlását. Amennyiben az ingatlanban található összes vízvételezési pontot lezárva továbbra is forog a csillagkerék, akkor az ingatlanban valószínűsíthetően csőtörés van.
A hosszabb ideig tartó vízelfolyás, szivárgás, csősérülés, vagy akár a WC öblítő hibája miatt rendkívül nagy vízmennyiség megy kárba.
Kérjük Tisztelt Felhasználóinkat, hogy a javasolt ellenőrzést saját érdekükben az ingatlan belső hálózatán rendszeresen - minimum számlázási időszakonként - végezzék el, ezzel megelőzhetik az elfolyások miatt keletkező magas vízdíjszámlát, valamint az egyéb károkat!
Vízmérő akna takarítása
Miért fontos a vízmérő és aknájának ellenőrzése, karbantartása?
Rendszeres mérő ellenőrzéssel a belső, mért vezetéki hálózat meghibásodásait ki lehet szűrni. Ezzel megelőzheti az esetleges szivárgásokból adódó többletfogyasztás magas összegű számlázását.
A pontos leolvasás elengedhetetlen feltétele, hogy a vízmérő olvasható állapotban-, a vízmérő akna pedig tiszta, vízmentes legyen.
Kinek a feladata a vízmérőakna tisztán tartása?
Az 58 / 2013. (II.27.) Korm. rendelet szerint:
A felhasználó a vízmérőakna, illetve vízmérőhely hozzáférhetőségének biztosításáról és tisztán tartásáról, a vízmérő fagy elleni megfelelő védelméről gondoskodni, továbbá a vízmérő rendellenes működéséről a szolgáltatót haladéktalanul értesíteni köteles.
A vízdíjelszámolás alapjául szolgáló vízmérők és a leszerelésüket megakadályozó zárak sértetlen megőrzéséért és védelméért a felhasználó felelős.
Mi történik, ha a vízmérő nem olvasható le?
Társaságunk az előző fogyasztási időszakok átlagos vízfogyasztásai alapján állapítja meg a fogyasztást. Kérjük Tisztelt Fogyasztóinkat, hogy
Fagymentesítés – őszi tennivalók
A tél, a kemény fagyok közeledtével a kertekben, udvarokban el kell végezni a vízvezetékrendszer víztelenítését, téliesítését. Ahhoz, hogy tavasszal ne érjen kellemetlen meglepetésként bennünket pl. egy csőtörés miatti magas számla, érdemes megfontolni az alábbi tanácsokat, hiszen a kellő odafigyelés nélkül a csövek, vagy a vízmérők szétfagyhatnak:
Vonatkozó jogszabályok
A közszolgáltatási jogviszonyra vonatkozó jogszabályok:
Egyéb felhasználói kapcsolatot érintő fontosabb jogszabályok: